• Juho Kuusisaari

Esimerkki maastavedon piikkauksesta

Maastaveto on itselleni kuormituksenhallinnan kannalta haastava nosto. Ajan kanssa siitä on päässyt pikkuhiljaa paremmin jyvälle ja annostelu onnistuu helpommin onnistuneisiin nousujaksoihin.


Tässä esimerkkinä menossa oleva 10 viikon nousu, jota edelsi kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeä kuukausien rakennusjakso. Pikkaisenkaan kokeneempi treenaaja ei voi enää miettiä treenejä pelkästään lyhyissä 4-10vk jaksoissa. Näitä on kuitenkin silti ihan mukava välillä tarkastella eristettynä kokonaisuudesta.


Vk1: 3 x 8 @ 65% + stoppiveto 4 x 5 @ 60%

Vk2: 4 x 6 @ 70% + stoppiveto 4 x 5 @ 65%

Vk3: 4 x 5 @ 72,5% + stoppiveto 4 x 4 @ 70%

Vk4: 5 x 5 @ 77,5% + stoppiveto 4 x 4 @ 75%

Vk5: 6 x 3 @ 82,5% + stoppiveto 4 x 4 @ 77,5%

Vk6: 1 x 1 @ RPE7.5 + 4 x 3 @ 82,5%

Vk7: 1 x 1 @ RPE8.5 + 5 x 2 @ 85%

Vk8: 1 x 1 @ RPE9.5 + 4 x 2 @ 87,5%

Vk9: 5 x 3 @ 60%

Vk10: 1 x 1 @ RPE7-8-10


Esimerkissä prosentit on laskettu todellisesta tai arvioidusta 1RM-tuloksesta, stoppivetojen ollessa laskettu stoppivedon 1RM-tuloksesta.- Juho

Ensimmäiset viisi viikkoa sisältävät kaksi vetotreeniä viikkoon, esimerkiksi Ma + To. Tämän jälkeen frekvenssi laskee yhteen kertaan viikossa ja tämän johdosta myös kokonaisvolyymi laskee huomattavasti, sallien suorituskyvyn piikkauksen kohti kilpailua.


Videolla tämän nousujakson Vk8 viimeinen kova veto 290. Sitten odotellaan kisapäivää.


- Juho


10 views0 comments

Recent Posts

See All